Besjälad design!
Det finns företag som arbetar med en stark identitet på design och funktionalitet. Och så finns det företag som arbetar med en stark identitet på design och funktionalitet – på ett besjälat sätt. Ja, jag vet, det är ett starkt uttryck som förpliktar. Men Gunnel Svenssons Bsweden är ett sådant företag. Där finns ett sätt att arbeta som kännetecknas och drivs av ett oerhört starkt personligt engagemang. En kompromisslös hängivenhet som genomsyrar allt, från designprocess, produktutveckling och tillverkning till leverans av färdig produkt till slutkund.
Gunnel Svensson – med en gedigen utbildning inom industridesign i designens huvudstad, Milano – är uppvuxen i familjen som startade Svenssons möbler, numera Svenssons i Lammhult. Där arbetade hon i mer än 20 år med såväl produktdesign som utställningar innan hon startade eget: Belysningsbolaget. Redan ett par år efter starten belönades hon med ”The British Furniture Industry Award” för sin egenritade lampserie Ghost.
Företagsnamnet på 17 bokstäver, dessutom på svenska, var helt omöjligt att uttala eller ens försöka säga i ett land där engelska är modersmål, vilket föranledde ett raskt namnbyte. I stundens ingivelse blev det Bsweden.
Allt började i starten av 1990-talet i naturskön skogsbygd, bokstavligen mitt i Småland. En bygd så oerhört präglad av hantverkbaserad företagaranda i form av idel småindustrier att eget företagande nästan får ses som en ren omöjlighet. Här, på en uråldrig gård, slog sig Gunnel ner med sin familj och sina hästar. Hon gick lös på gårdens gigantiska före detta tjurstall, med plats för mer än 100 tjurar, med en högtryckstvätt som vapen. Jordvärme installerades och sedan dess är stallet Bswedens nav, rent praktiskt – men också dess hjärta.
Här i stallet arbetar hon tillsammans med tre starka, handlingskraftiga och ytterst professionella kvinnor. Tillsammans blir det inte ens fyra heltidstjänster. Hur är det alls möjligt? Utöver dem är också kungspudeln Sigge och katten Smilla allestädes närvarande. Här utvecklas de enskilda lampornas form från skiss till konkreta ritningar liksom produktutveckling, montering, funktionstester och all logistik med packning och distribution över hela världen.
Tjurstallet är – för att ta till en bildlig jämförelse – nästan att likna vid den tecknade tomtefabriken i SVT kl 15 varje julafton. Och det i en väldigt, väldigt positiv bemärkelse. För här görs precis allt utom själva tillverkningen av lampornas olika komponenter som levereras av småindustrier och glasbruk i närområdet. Ett av de få undantagen är opalglas, men bara av den anledningen att det inte längre tillverkas i Sverige.
Allt är ”närodlat” för att Bsweden ska kunna behålla full kontroll, förkorta produktionstiderna och därmed också bli mer snabbfotade. Något som självklart också har ett pris. Det är dock ett helt medvetet val att inte förlägga legotillverkning i fjärran länder bara för att hålla kostnaderna nere. Gunnel konstaterar också, helt utan bitterhet, att en del av Bswedens lampor blir lite väl dyra av just den anledningen. Ett exempel är den platta lampan Siluett i plexiglas som tillverkas precis enligt de principer som Bsweden vill. Inget lämnas åt slumpen när de olika delarna skärs ut och limmas ihop, något som är oerhört tidsödande. Men så uppnås också en perfekt detaljfinish med exakta ytor och vinklar. Det blir en helgjuten produkt.
– Vi har egentligen inte råd alls, men trivs med detta, säger Gunnel.
Vad är det då som gör att ett litet designinriktat lamptillverkande företag mitt i ”mörka” Småland har blivit något av en spjutspets i fråga om att tillgängliggöra god svensk design för en större publik? Vad nu god design är för något? Gunnel definierar begreppet med ett bestämt: ”Det ska tåla ögats slitage.”
– Så sade Källemos legendariske Sven Lundh. Och jag håller med honom!
Hon förklarar att Bsweden inte satsar på säkra kort, utan ofta på något som i mångas ögon är helt fel.
– Till exempel Kumulus från år 2000 då allt skulle vara så sparsmakat. Modellen var maximalistisk och inte alls kompatibel med det gängse begreppet ”god design”. Men det säger mycket om Bsweden!
Bsweden jobbar med en rad av Sveriges absolut främsta formgivare. Tre av dem är silversmeder, vilket för Gunnel är liktydigt med att de är speciellt duktiga på form.
En ny lampa i Bswedens kollektion kan ha sitt ursprung från Gunnel själv, vara en förfrågan från henne till en frilansande formgivare, eller som i fallet med den senaste lampan Valborg – en stor, tung lampa i munblåst glas med en yttre kontur av en fiktiv kristallkrona – då glaskonstnären och formgivaren Anna Berglund själv kom med initiativet.
Gunnel säger:
– Självklart vill vi växa och bli bättre på det vi gör. Men jag gillar det gäng som vi är och den plats vi är på. Möjligheten att vara lyhörd – att se och ta hand om allt.
Jag säger: Besjälat!
/Svante Öquist